توجه داشته باشید

شما میتوانید در صورت وجود مشکل خارج از تایم کاری مجموعه در پایین صفحه در قسمت ارسال دیدگاه مشکل خود را بیان کنید تا در اسرع وقت کارشناسان ما به آن رسیدگی کرده و در همان قسمت به شما راه حل رفع مشکل لپ تاپ را بیان کنند و در صورت امکان ، مشکل لپ تاپ شما را از راه دور برطرف کنند .

رفع مشکل کندی ویندوز

سلام با مقاله ای دیگر از گروه آلفا در خدمت شما کاربران گرامی هستیم . بهتر است تا انتهای مقاله ی رفع مشکل کندی ویندوز با ما همراه باشید .

در جوامع امروزی و با پیشرفت تکنولوژی ، خواه ناخواه توجه مردم به سمت کامپیوتر ها و سیستم های کامپیوتری بیشتر خواهد شد ، در این میان راحتی کار و سرعت مناسب میتواند مهمترین دلیلی باشد که کاربران در هنگام کار با سیستم خود ، از کار لذت ببرند . در نقطه ی مقابل ، عملکرد کند دستگاه کامپیوتر سبب ایجاد مشکل و ناراحتی کاربران شده و در نتیجه آنان به اهداف خود در هنگام کار با کامپیوتر نمی رسند و یا با کلی دردسر ، موفق به انجام کار خود می شوند که هر دو حالت سبب پریشانی خاطر می شود . در این مقاله قصد داریم به شما دلایل بروز این مشکلات و راه حل های آنان را ارائه دهیم ، پس بهتر است تا انتهای مقاله ی رفع مشکل کندی ویندوز ما را همراهی کنید .

دلایل کند شدن ویندوز

کند شدن ویندوز یکی از آزار دهنده ترین مشکلاتی است که میتواند مانع استفاده ی روان و لذت بخش با سیستم شود ، اما این کندی به دلایل مختلفی روی دستگاه شما ظاهر می شود . به طور کلی دلایل کند شدن سیستم به دوبخش سخت افزاری و نرم افزاری مربوط می شود .

مشکلاتی که مربوط به نرم افزار سیستم می شود

۱ _ قدیمی بودن ویندوز

بعضی از کاربران ، ویندوز دستگاه خود را چندین ماه تعویض نمیکنند ، چراکه بر این باورند ، با نصب ویندوز جدید اطلاعات آنها به کلی پاک میشود و یا اینکه اصلا حوصله ی انجام این کار را ندارند . توجه داشته باشید که هر ویندوز عمر مفیدی دارد و عمر مفید ویندوز های موجود در بازار و در کل ویندوز ها ، پنج ماه می باشد و بعد از آن سیستم عامل کم کم به سمت فرسودگی گام بر می دارد و نمی تواند به خوبی ازتباط بین نرم افزار ها با سخت افزار سیستم را برقرار کند . همچنین با فرسوده شدن سیستم عامل ، دستگاه قادر به استفاده ی مناسب از توانایی قطعات نخواهد بود و نمیتواند به درستی از تمام توانایی قطعات استفاده کند . علاوه بر آن شرکت های تولید قطعات کامپیوتری ، هر چند وقت یکبار برای قطعات خود ، درایور های بهینه شده و جدید ارائه می دهند که شما با نصب این درایورهای جدید میتوانید بهترین عملکرد قطعات در سیستم خود را مشاهده کنید . انتخاب ویندوز مناسب برای سیستم ، یکی از تصمیم گیری هایی است که می تواند در عملکرد سیستم شما تاثیر مثبت و یا منفی بگذارد ، پس توجه داشته باشید که برای سیستم خود از چه ویندوزی استفاده میکنید و باید ویندوز انتخابی متناسب با سخت افزار شما باشد تا سخت افزار و نرم افزار یا همان سیستم عامل شما به خوبی با یکدیگر هماهنگ شده و بهترین فعالیت را از خود به نمایش بگذارد . با رعایت این نکات در نصب ویندوز میتوانید از کند شدن سیستم خود جلوگیری کنید و همیشه به خاطر داشته باشید که قدیمی بودن ویندوز دستگاه شما میتواند سبب کندی سیستم کامپیوتر شما شود و اگر که ویندوز شما قدیمی است ، بهتر است هر چه زودتر در جهت جایگزینی آن اقدام کنید و به ادامه ی مطلب رفع مشکل کندی ویندوز توجه فرمایید .

ویروس ها در ویندوز

۲ _ ویروس ها

از دیگر عامل های نرم افزاری که سبب کند شدن ویندوز می شود ، ویروس ها می باشند . ویروس ها یک سری بد افزارهای مخربی هستند که توسط افرادی برای پیشبرد اهدافی تولید شده و به راه های مختلف ، بسته به هدف تولید کننده ی ویروس وارد دستگاه شما می شوند و در بعضی مواقع ممکن است این ورود با blue page ، کندی دستگاه ، از بین رفتن اطلاعات و … همراه باشد .توجه داشته باشید که این ویروس ها برای سیستم کامپیوتر شما بسیار خطرناک هستند و می توانند آسیب های جدی به سیستم عامل و حتی اطلاعات شما کاربران بزنند . به همین علت باید توجه بسیاری به این قضیه داشته و تمامی تلاش خود را برای جلوگیری از ورود این بد افزار ها به سیستم خود انجام دهید .

این بد افزار ها چگونه وارد سیستم کامپیوتری می شوند ؟؟

در دنیای امروزی استفاده از اینترنت سبب پیشروی و سهولت در کار و ارتباطات شده است ، به طوری که تقریبا تمامی افراد در طول روز مدت زمانی را در اینترنت به دلایل مختلف سپری میکنند و ممکن است در این بین اطلاعاتی را از دنیای اینترنت دریافت کنند . یکی از راه های ورود بد افزارها به داخل سیستم ، دانلود داده هایی از اینترنت است . سازنده ی این بد افزار ها ، ویروس ها را در فایل هایی در سایت های مختلف اپلود کرده و سیستم شما با دانلود آنها دچار مشکل می شود . در این میان ممکن است شما همان اطلاعات را درون ابزار ذخیره سازی اطلاعاتی ریخته و به سیستم دیگری منتقل و به همین صورت چندین سیستم را آلوده خواهید کرد . توجه داشته باشید که در صورت اتصال هرگونه ابزار ذخیره سازی به سیستم ، ابتدا آن را اسکن کرده و سپس از درون آن اطلاعات را انتقال دهید . استفاده از آنتی ویروس های مناسب ، (kasper sky) میتواند به شما در در جهت جلوگیری از انتقال ویروس به سیستمتان کمک کند . توجه به ادامه ی مطلب رفع مشکل کندی ویندوز به شما در پیشگیری از کندی سیستمتان کمک میکند .

۳ _ نصب نادرست درایورها

همانطور که در مطلب نصب طریقه ی نصب صحیح درایور ها گفته شد ، پس از ویندوز باید درایور های قطعات سخت افزاری چه از CD و چه از سایت های شرکت سازنده ی قطعات ، بر روی سیستم عامل نصب شود و عملا شما با انجام این کار سخت افزار سیستم را به نرم افزار سیستم معرفی می کنید و سیستم عامل با کسب اطلاع از نوع فعالیت آنها و میزان توانایی آنها ، پردازش را هماهنگ میکند . اگر که درایور نصب شده بر روی سیستم ، درایور مناسبی نباشد ، سیستم با اختلالاتی مواجه میشود که این اختلالات گاهی به صورت کند شدن سیستم خود را نشان می دهد . توجه داشته باشید که پس از نصب ویندوز ، درایور ها را از سایت شرکت سازنده ی قطعه دانلود و بر روی دستگاه خود نصب کنید .

۴ _ اجرای برنامه های سنگین

در بعضی مواقع ممکن است که شما چند نرم افزار سنگین بر روی دستگاه خود نصب کرده و میخواهید در یک زکان از آنها استفده کنید ، در این حالت دستگاه شما توان کاری خود را از دست داده و در اصطلاح هنگ میکند و یا لگ میزند . باید در نظر داشته باشید که برای انجام فعالیت های سنگین ، باید سیستم هایی قوی (از نظر سخت افزاری) تهیه کنید تا در هنگام کار با نرم افزار های مورد نیاز با مشکل مواجه نشوید . علاوه بر آن اگر که دستگاه شما پاسخگوی این نرم افزار ها نیست ، نباید با آن کار های سنگینی انجام دهید چرا که پس از چند بار استفاده به همین روال ، قطعات شما به دمای بالایی میرسند و و در این حالت ممکن است قطعات اصلی دستگاه شما بسوزد و عملا سیستم شما بدون استفاده شود . اگر هم به هر دلیلی امکان تهیه ی سیستم دیگری را ندارید ، سعی کنید حداقل برنامه ها را ، بر روی سیستم خود RUN کنید و با نرم افزار های مورد نیاز فعالیت های سنگینی را انجام ندهید و به قول معروف با سیستم خود مدارا کنید . معمولا تمام مشکلات نرم افزاری که سبب کند شدن سیستم شما مییشوند از این چند عامل سر رشته میگیرند و شما با رعایت این نکات حداقل میتوانید متوجه شوید که مشکل از قسمت نرم افزاری سیستم شما نیست .

دلایل سخت افزاری کند شدن ویندوز

دلایل سخت افزاری کند شدن ویندوز

بخش سخت افزاری هم شامل چند قسمت است که در ادامه ی مطلب رفع مشکل کندی ویندوز به طور کامل برایتان توضیحاتی را ارائه می دهیم .

خراب بودن هارد دیسک در لپ تاپ

۱ _ خراب بودن هارد دیسک

خراب بودن هارد دیسک یکی از اصلی ترین دلایل در بخش سخت افزاری است که میتواند سبب کندی سیستم شما شود . در واقع هارد دیسک مهم ترین حافظه ی یک کامپیوتر است که تمامی اطلاعات مهم سیستم ، حتی خود سیستم عامل بر روی آن ذخیره می شود . دلایل مختلفی از جمله ضربه خوردن هارد دیسک ، نوسان برق ، بدسکتور ، مشکل فرم ویری ، ویروس ها و … میتواند سبب خراب شدن هارد دیسک شما شود که در نهایت با کند شدن عملکرد دستگاه مواجه می شوید . توجه داشته باشید که هارد دیسک ها قطعات حساسی در داخل کامپیوتر هستند که با کوچکترین ضربه ای به راحتی خراب شده و مانع از دسترسی شما به اطلاعاتتان می شود . حتی ممکن است این اطلاعات بسیار حیاتی بوده ، ولی در این صورت چاره ای جز ریکاوری و یا حتی تعمیر هارد دیسک خود ندارید و شاید هم به کلی اطلاعاتتان از بین برود . هارد دیسک ها دارای انواعی هستند که بسته به نیازتان میتوانید از آنها استفاده کنید . اگر سرعت عملکرد و امنیت اطلاعاتتان برایتان ملاک است میتوانید از هارددیسک های SSD (با هزینه ی بالا) استفاده کنید ، اگر که حجم بالا و هزینه ی کم برایتان ملاک است میتوانید از هارد دیسک های HDD استفاده کنید و اگر ترکیبی از هر دو را میخواهید میتوانید از هارددیسک های SSHD استفاده کنید که در هر صورت توصیه ی بنده به عنوان کارشناس برای شما استفاده از هارد های SSD می باشد .

۲ _ پائین بودن سرعت پردازنده (CPU)

پردازنده ی کامپیوتر یا همان cpu نقش بسزایی در سرعت عملکرد سیستم های کامپیوتری دارد . خانه های حافظه ی درون پردازنده که ثبات نام دارند دارای قسمت هایی می باشند که در این قسمت ها باید به سرعت اطلاعات جایگزین شود . در عین حال cpu میتواند تنها یک قسمت را پردازش کند . در این میان یک سوالی پیش می آید که اگر cpu تنها یک قسمت را پردازش میکند چگونه میتوانیم در عین حال هم موزیک گوش کنیم و هم از نرم افزار های دیگر استفاده کنیم ؟؟ توجه داشته باشید که cpu در عین حالی که در حال پردازش یک برنامه ای است ، قسمتی از عملیات پردازش آن برنامه را انجام می دهد و برنامه را متوقف میکند و به سراغ اجرای برنامه ی دیگری می رود و بر روی برنامه ی دیگر همین برنامه را پیاده سازی میکند ولی آنقدر سرعت انجام این عملیات بالاست که شما هرگز متوجه توقف برنامه هایتان نمی شوید . عموما cpu ها دارای هسته هایی هستند که به هسته های پردازشگر معروف هستند که این هسته ها در تسریع روند کار نقش بسزایی دارند و زیادتر بودن تعداد این هسته ها دال بر انجام پردازش برنامه ها با سرعت بالاتری می باشد که در نتیجه ی این اتفاق سرعت کار دستگاه شما افزایش پیدا میکند و به همین دلیل ، انتخاب یک پردازشگر مناسب برای سیستمتان یک امر بسیار مهمی محسوب می شود .

برای مطالعه ی کامل در مورد CPU می توانید به این لینک مراجعه کنید .

۳ _کمبود حافظه ی رم

رم یا همان RAM مخفف کلمه ی Random Access Memory است . همانطور که از اسم این حافظه مشخص است ، حافظه ی موقتی است که با یکبار ری استارت کردن دستگاه پاک شده و بسته به فعالیت روزانه تا حجمی از رم پر می شود . وقتی که شما در حال استفاده از کامپیوتر خود هستید و چندین برنامه را باز نموده اید ، این برنامه ها پس از دستور پردازشگر به رم منتقل شده و در آنجا cache می شود و خروجی پردازش بر روی مانیتور ظاهر میشود اطلاعات تا جایی بر روی رم کش می شوند که حافظه ی رم پر شود ، در این صورت سیستم به طور معمول تمامی برنامه ها را بسته و با انجام این کار به شما اعلام میکند که حافظه ی رم شما پر شده و با بستن تمامی برنامه ها رم شما را خالی میکند و در بعضی از مواقع نیز شما را مجبور به ری استارت کردن سیستم خود میکند . توجه داشته باشید همیشه هنگ کردن دستگاه نشان پر شدن رم نیست . ممکن است شما بخواهید از برنامه ای استفاده کنید که رم ۱۶ گیگابایت آن برنامه را پشتیبانی میکند ولی رم دستگاه شما ۸ گیگابایت می باشد ، در این صورت دستگاه شما یا به شما اجازه ی نصب برناه را نمیدهد و یا اینکه پس از نصب برنامه برای شما درست اجرا نمی شود . هنگامی که دستگاه شما پر شود ، دستگاه شما یا لگ می زند و یا اینکه هنگ میکند و در اصطلاح دچار Delay می شود .بهتر است برای جلوگیری از بوجود آمدن این قبیل مشکلات ، بسته به حجم رم سیستم خود ، برنامه ها را بر روی سیستم Run کنید و به ادامه ی مقاله ی رفع مشکل کندی ویندوز توجه فرمایید .

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رم میتوانید به مقاله ی رم چیست مراجعه کنید .

۴ _ هماهنگ نبودن قطعات

هماهنگ نبودن قطعات در سیستم سبب که اجزای سیستم کار خود را به خوبی انجام ندهند . در کل باید در هنگام تهیه ی سخت افزار سیستم خود توجه داشته باشید که چه قطعاتی برای سیستم خود تهیه کرده اید ؟؟؟ زیرا ممکن است قطعاتی که تهیه کرده اید نتوانند با سیستم هراه شوند و در این حالت پردازش امور با مشکل انجام میشود . مثال کم بودن حافظه ی رم نسبت به بقیه ی اجزای سیستم و یا وجود هارد HDD در یک سیستم خوب می تواند مثال درستی در این زمینه باشد که سبب هنگ مکرر و کندی سیستم می شود .

۵ _ برهم خوردن پروگرام بایوس

هر مادربردی دارای یک IC است که این IC دستورات اولیه ی سیستم را فرماندهی میکند . این iC که قابل برنامه ریزی مجدد است ممکن است به دلایل نختلفی دچار مشکل شود که عموما بروز این مشکل سبب روشن نشدن دستگاه می شود و گاهی هم دیده شده است در محیط سیستم عامل سبب بروز مشکلاتی میشود .

خراب بودن فن دستگاه

۶ _ خراب بودن فن دستگاه

مهم ترین عامل در خنک نگه داشتن سیستم های کامپیوتری (لپ تاپ ) فن دستگاه می باشد . گرمای تولید شده توسط چیپ ها به سینک می رسد و این سینک گرما را به فن منتقل کرده و فن هم به روش های مختلف مکنده و دمنده سبب خنک شدن سیستم می شود . در سیستم های PC هم میتوانید برای قسمت هایی که دمای بالایی تولید میکنند فن هایی تعبیه کنید و در کل در این سیستم ها چند فن در حال فعالیت می باشند و با هم وظیفه ی خنک کردن دستگاه را بر عهده دارند . واضح است اگر دمای تولید شده توسط IC ها به درستی خارج نشود ، سیستم دچار اختلال می شود و حتی ممکن است قطعه ی مورد نظر سوخته و از بین برود .

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به لینک تعمیر فن لپ تاپ مراجعه کنید .

۷ _ پر بودن هارد دیسک

همانطور که در قسمت های قبلی گفته شد ، اصلی ترین قطعه ی ذخیره سازی اطلاعات در کامپیوتر ها ، هارد دیسک می باشد . باید حجم هارد را با توجه به حجم دیتا های خود انتخاب کرده و پس از مدتی که حجم هاردتان اشغال شد ، از اطلاعات خود در هاردی دیگر بکاپ گرفته و فضایی از هارد را برای فعالیت های روزانه ی خود خالی نگه دارید تا در هنگام کار با سیستم خود با مشکل مواجه نشوید .

امیدواریم از مقاله رفع مشکل کندی ویندوز نهایت استفاده را برده باشید .

بهتر است مقالات ما را مطالعه کنید

لیست خرابی لپ تاپ براساس برند

لیست خرابی لپ تاپ براساس برند

/
لیست خرابی لپ تاپ براساس برند دلایل خرابی لپ تاپ چیست ؟ با این …
تاریخچه ساخت لپ تاپ تا کنون

تاریخچه ساخت لپ تاپ تا کنون

/
تاریخچه ساخت لپ تاپ تا کنون لپ تاپ ها جزء سیستم هایی است که ب…
ارزان ترین لپ تاپ ۲۰۲۱
بهترین مدل لپ تاپ برای گیمر
جدیدترین لپ تاپ های سال 2021
تفاوت ویندوز اورجینال با کرک شده
چگونگی آپدیت ویندوز
چگونگی ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ
مجازی سازی سرورها
تعمیرات لپ تاپ سامسونگ Samsung
تعمیرات لپ تاپ توشیبا Toshiba
تعمیرات لپ تاپ سونی sony
تعمیرات لپ تاپ لنوو Lenovo
تعمیر لپ تاپ فوجیتسو fujitsu
تعمیرات لپ تاپ دل
تعمیرات لپ تاپ ایسوس
تعمیرات لپ تاپ ایسر
تعمیرات لپ تاپ HP
تعمیرات لپ تاپ
تاریخچه ساخت لپ تاپ
تعمیرات تاچ پد لپ تاپ
تعمیر و تعویض اسپیکر لپ تاپ
تعمیر و تعویض USB لپ تاپ
تاچ پد لپ تاپ
تعمیر فیش روی لپ تاپ
تعمیر فلت لپ تاپ
تعمیر آداپتور لپ تاپ
پورت USB C لپ تاپ
تعمیر و تعویض تاچ پد لپ تاپ
تعمیر و تعویض برد لپ تاپ
تعمیر و تعویض باتری لپ تاپ
تعمیر و تعویض LCD لپ تاپ
تعمیر و تعویض LED لپ تاپ
تعویض ای سی پروگرامر لپ تاپ
تعویض فن لپ تاپ
تعمیر و تعویض هایولتاژ لپ تاپ
تعمیر و تعویض لولای لپ تاپ
تعمیر و تعویض کیبورد لپ تاپ
تفاوت لپ تاپ و اولترابوک چیست
تفاوت الترابوک ها و نت بوک ها و تبلت ها
تعویض لولای لپ تاپ
تعویض کارت شبکه لپ تاپ
تعویض چیپ لپ تاپ
خرابی برد لپ تاپ
خرابی LCD لپ تاپ
خازن ها
حسگر اثر انگشت لپ تاپ
چرا باید ویندوز را آپدیت کرد
دلایل شارژ نشدن باتری لپ تاپ
دلایل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ
داغ شدن لپ تاپ
خیس شدن لپ تاپ
خطرات اشعه لپ تاپ
ریختن مایعات بر روی لپ‌تاپ
ریبال کردن چیپ
روشن نشدن لپ تاپ
رفع مشکل کندی ویندوز
روش رفع مشکل بلو اسکرین BSOD
کلیدهای ورود به بایوس Bios
کارت گرافیک چیست
علت هنگ کردن لپ تاپ
علت روشن نشدن وایرلس در ویندوز
سرسخت ترین لپ تاپ های 2019
معرفی بهترین لپ تاپ های تجاری
معایب اتصال دائم شارژر به لپ تاپ
 مشکلات نرم افزاری لپ تاپ
مراحل نصب ویندوز seven 7
لپ تاپ هایی با بیشترین عمر باتری
ویژگی های ویندوز ۱۰ بر روی لپ تاپ ها
نمودار خرابی لپ تاپ ها
نصب درایور روی انواع ویندوز
تعویض ال سی دی لپ تاپ
بهم ریختن ساعت و تاریخ لپ تاپ
بهترین لپ تاپ های سال 2019
بهترین برند های لپ تاپ
آپدیت کردن ویندوز 7
معرفی انواع رم لپ تاپ
امنیت شبکه های کامپیوتری
اکتیو کردن ویندوز 10
افزایش طول عمر باتری‌های لپ‌ تاپ
اشتباهات رایج در خرید لپ تاپ
LED لپ تاپ

LED لپ تاپ

/
مادربرد Motherboard چیست
قطعات الکترونیکی
CPU چیست ؟؟؟

CPU چیست

/
بایوس Bios چیست ؟
ابزار و تجهیزات تعمیرات لپ تاپ
5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها